ROzszerzone wyniki wyszukiwania

Rozszerzone wyniki wyszukiwania Google a schema.org

Jakie zmiany w rozszerzonych wynikach wyszukiwania?

Firma Google wprowadziła dwie zmiany w raporcie wyników z elementami rozszerzonymi w Google Search Console . Jedna dotyczy zmian raportu z ofertami pracy, a druga dotyczy raportu z często zadawanymi pytaniami i działami pytań i odpowiedzi. Google udokumentował obie te zmiany na stronie pomocy, ale postanowiłem wyjaśnić szerzej w poniższym opisie.

Zmiany w raportach z ofert pracy

Począwszy od 11 marca 2021 r. zostały wprowadzone zmiany dotyczące właściwości Education, Experience i ExperienceInPlaceOfEducation przy strukturalnych znacznikach ofert pracy. Tak jak zaraportowała firma zmiany te mogą powodować „wzrost liczby ostrzeżeń dotyczących ofert pracy” w panelu Google Search Console – można przeczytać w komunikacie Google. Dokumentację mechanizmu job posting można przeanalizować na stronie Search Central.

Często zadawane pytania oraz działy pytań i odpowiedzi.

Google poinformował, że począwszy od 2 marca 2021 r., Google zacznie weryfikować i sprawdzać poprawność danych strukturalnych z najczęściej zadawanymi pytaniami oraz informacjami zawartymi w elementach typu Q&A (pytaniami i odpowiedziami), które znajdują się poniżej poziomu korzenia w schemacie danych strukturalnych. Wcześniej Google sprawdzała jedynie poprawność danych strukturalnych z najczęściej zadawanymi pytaniami oraz pytaniami i odpowiedziami na poziomie głównym (korzenia).
Odkąd Google wprowadziło sprawdzanie dużej części stron pod kątem poprawności, w raporcie wyników z elementami rozszerzonymi (tzw. Rich snippets) mogą pojawiać się ważne ostrzeżeniai nieprawidłowe pozycji związane z działami FAQ i Q&A. Działania te mają na celu określenie dokładnej ilości wykrytych elementów tego typu na stronie.

Dlaczego mechanizmy rozszerzania wyników wyszukiwania są istotne dla Google?

Rozszerzone wyniki wyszukiwania w Google służą przede wszystkim poprawie jakości odpowiedzi na zapytania użytkowników w zakresie budowania lepszych i bardziej ustrukturyzowanych odpowiedzi również opratych o semantykę. Kilka lat temu opisywałem mechanizm wyszukiwania semantycznego, opartego o tzw. Semantic Web, który od 2011 roku po wprowadzeniu porozumienia firm Google, Bing, !Yahoo na rzecz rozwoju standardu schema.org zaczynał być elementem zainteresowania Google na szerszą skalę.
Dzięki schema.org istnieje teraz wspólne nazewnictwo (taksonomie nazewnicze) wśród wyszukiwarek – czytelne nie tylko dla robotów indeksujących, ale także dla aplikacji i innych formatów danych. Oczywiście wyszukiwarki mogą odczytywać zawartość nieco inaczej lub mogą obsługiwać mniej elementów, ale mimo to jest to niezwykle cenne. Wraz z wprowadzeniem standardu schema.org pojawiło się wiele nowych typów obiektów, od filmów po produkty, a także możliwość jego rozszerzenia, jeśli ktoś chciałby to zrobić.
Dużym krokiem naprzód dla schema.org było dołączenie wyników prac projektu GoodRelations, który ustandaryzował nazewnictwo elementów związane z obszarem eCommerce.

Dodatkowo po tym, jak Google od 2015 roku przyjęło JSON-LD jako preferowaną składnię notacji, implementacja danych strukturalnych również stała się łatwiejsza. W klasycznej składni notacji metadane musiały być osadzone w kodzie HTML (tzw. microformaty), co utrudniało ich dodawanie. Kod stał się nieporęczny i podatny na błędy. Format JSON-LD umożliwił, odseparowanie danych strukturalnych z treści, umożliwiając poprawne połączenie różnych elementów treściowych razem, czyli ustanowić lepsze źródło to prezentacji wyników wyszukiwania.

Schema.org dzisiaj

Aktualnie głównie Google zarządza standardem schema.org, ponieważ Yahoo, Yandex czy inni nie są tak mocnymi graczami w obszarze świata wyszukiwarek. Google strategicznie koncentruje się na rozszerzaniu obsługi i funkcji znaczników standardu, ponieważ pomaga im to szybciej analizować treści stron, których jak wiadomo ciągle przybywa – co z kolei pomaga im w dostarczaniu lepszych, zautomatyzowanych usług, wyników głosowych, reklam – czyli wchodzić w rolę inteligentnego medium dostępnego dla każdego na wyciągnięcie ręki.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *